You are currently viewing איך מנהלים יחסי ציבור באינטרנט ונשארים בחיים?

איך מנהלים יחסי ציבור באינטרנט ונשארים בחיים?

נתחיל מהבסיס, יחסי ציבור קלאסיים מתנהלים על ידי היכרות עם הגורמים הנכונים ובניית מערכות יחסים איתם. אותם גורמים יכולים להיות עיתונאים, יחצ"נים, דוברויות, ועוד. עולם יחסי הציבור באינטרנט דומה אך שונה. בעולם יחסי הציבור האינטרנטי ניתן לפנות בקלות לעיתונאים ומובילי דעת קהל ללא מסכים וחוצצים ביננו לבינם.

בעבר היה צורך בהכרות אישית או קשרים בכדי להשיג עיתונאי לשיחה או בכדי להציג בפניו רעיון או מוצר. כיום אפשר לשלוח לאותם אנשים הזמנת חברות בפייסבוק, או לשלוח להם מייל אישי בקלות ויעילות. עם התפתחותה של רשת האינטרנט הפכה משימת ניהול יחסי הציבור והתדמית העסקית מורכבת הרבה יותר. אל רשימה המדיות בהן פעלו בעבר נציגי המשרד למטרת טיפוח התדמית העסקית נוספה כעת מדיה חדשה בה רשאי כל אדם לפרסם תגובות, ביקורות ותלונות אודות בית העסק ללא הגבלה. אין כל ספק כי כל בעל עסק המבקש לנהל נכון את יחסי הציבור שלו בעידן המודרני זקוק לנוכחות אונליין וגם למענה מתאים בזמן אמת לאותם פרסומים של הגולשים. תפקידו של משרד יחסי הציבור בעידן המודרני הפך מאתגר ודינמי. מחקרים מגלים כי לקוחות פוטנציאליים מחפשים מידע ראשוני אודות בתי העסק ברשת האינטרנט. פרסום של ביקורות, תלונות שבחים ופעילות ברשתות החברתיות משפיע באופן ישיר על התדמית העסקית. כל משרד יחסי ציבור המבקש להעניק ללקוחות שלו מענה מלא מבין כיום כי אין מנוס מפעילות אונליין, רשת האינטרנט טומנת בחובה פוטנציאל רב, יחסי ציבור באינטרנט הם חלק בלתי נפרד מהתהליך.

פעילויות בסיסיות לניהול יחסי ציבור באינטרנט

איך מנהלים יחסי ציבור באינטרנט?א.      בניית אתר עסקי מקצועי.

ב.      קידום אתרים במנועי החיפוש, המיקום של האתר בתוצאות החיפוש משמעותי לפיתוח תדמיתי.

ג.       פעילות ברשתות החברתיות.

ד.      בנייה ופיתוח של אפליקציות ווב ומובייל

ה.      פעילות מקצועית בפורומים, בלוגים ושאר קהילות וירטואליות.

ו.        ניהול קמפיין קידום ממומן PPC.

ז.       הפצת מידע מקצועי כתוב לצד תכני וידאו.

ח.      כמובן ניהול מוניטין ברשת.

אחד הדברים החשובים בהקשר של יחסי ציבור באינטרנט

כשאנחנו באים לנהל מסע יחסי ציבור באינטרנט, אנו רוצים דבר ראשון ליצור עניין אצל הכתב או המערכת אליה אנו פונים. לדוגמא (כמו בפוסט הקודם) – בעל העסק למכירת שעוני כסף ירצה לעניין את הכתב או העורך של עיתון אינטרנטי כזה או אחר במאמר שאותו הוא כתב. גם מבלי קשרים או הכרות אישית ניתן לפנות במייל לעורכי העיתונים הגדולים ולהציע להם מאמר בחינם, לשלוח להם אותו מצורף בגוף המייל לאחר כמה פניות קודמות ולהתחיללל לבנות מערכות יחסים עם אותם הגופים והאנשים.

חשוב בעת הפניה להבין שכמוכם ישנם עוד מספר גדול מאוד של אנשים שפונים לאותם עיתונאים וכו', ולכן חשוב להתחיל בשיחה שלא נוגעת אליכם, אלא לדבר על דברים שמעניינים אותם, אולי על כתבות או מאמרים שאותו העיתונאי פירסם וכו'. ליצור איתו מערכת יחסים. כמובן לדבר איתו בצורה מנומסת על אותם הנושאים ולעשות כן שוב עם העיתונאי הבא. ברגע שיש ביניכם מערכת יחסים אפילו שטחית של דיבורים על הא ועל דא, הם כבר יותר פתוחים ונכונים לשמוע בקשות מצדכם לפרסום – מערכת יחסים כזו שווה הרבה מאוד כסף.

ישנן שיטות מתקדמות בכדי למצוא את אותם המיילים של עיתונאים למיניהם במהירות, על ידי שימוש ב"סקרייפרים" (מערכות ש"מגרדות" מידע מהאינטרנט). כמובן שימוש באוטומציה זה דבר חשוב אך חשוב באותה המידה לשים לב לפרטים הקטנים וליצירת קשר אנושי.
כידוע לכם, בעולם האינטרנט פעילות אחת קשורה באחרת, כמו שאתם בוודאי יודעים –  גם מובילי דעת קהל מחפשים בגוגל, מורידים אפליקציות ונתונים לאופנות. לכן, כל עסק או אתר שרוצה להגיע לתודעת הציבור צריך לדעת לשלב בין שיווק ברשתות החברתיות, בניית אתר ויצירת תכנים מעניינים (שיווק בתוכן), קידום במנועי החיפוש השונים, הפצת וידיאו – ועל זה הדרך.

מי שלא שם לא קיים!

כל משרד יחסי ציבור יודע כי תזמון ונוכחות הם פרמטרים מאוד חשובים, רגע לפני שבוחנים את המסרים התדמיתיים המועברים באמצעות האתר והפרופיל ברשת החברתית יש לוודא כי תהיה חשיפת גולשים אל התכנים. אתר נהדר ומקצועי ככל שיהיה לא יצליח לבצע את משימתו ללא פעילויות קידום אתרים המציבות אותו במיקום מתאים בתוצאות החיפוש. מחקרים מגלים כי הגולשים מרכזים את עיקר תשומת הלב ב-3 האתרים הראשונים המופיעים בתוצאות החיפוש.

קידום האתר העסקי אל 3 המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש תחת מילת מפתח בעלת סף תחרותיות גבוהה, דורש עבודה מקצועית ויסודית. אין פתרונות קסם בקידום אתרים, בכדי להצליח להשיג תוצאות לטווח הארוך יש לעבוד קשה. חשוב לזכור כי יחד עמכם, פועלים גם המתחרים שלכם ושאר בעלי עניין לכיבוש 3 המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש.

כיצד משפיע מיקום האתר בתוצאות החיפוש על יחסי הציבור?

קידום יחסי הציבור מתבסס על חשיפה של קהל הלקוחות הפוטנציאלי לשירותי העסק ולמסרים השיווקיים שלו. תוך שימוש ברשת האינטרנט ניתן יהיה להגדיר מראש את קהל היעד ולפנות אליו בהתאם. משרד יחסי ציבור בעל מומחיות בפעילות אונליין מסוגל להרכיב תכנית פעילות רחבה ומקיפה תוך מיקוד ביעדים נקודתיים, קהל יעד ספציפי והעברת מסרים סמויים וגלויים. המיקום של האתר במנועי החיפוש משפיע באופן ישיר על כמות הגולשים הנחשפים לתכנים. כך למשל, בעלי עסקים בתחום הייעוץ העסקי ישאפו כי כל גולש המחפש אחר "יועץ עסקי טוב" ימצא אותם בראש תוצאות החיפוש.

איתמר בן דור

מומחה לקידום אתרים, פיתוח ועוד. עובד כעשור בתחום הקידום השיווק והפיתוח, בעלים ומנכ"ל בחברת endless.