איך לבנות אתר וורדפרס לבד וכמעט בחינם? המדריך המלא מא’ ועד ת’

איך לבנות אתר וורדפרס לבד וכמעט בחינם? המדריך המלא מא’ ועד ת’

הדבר הראשון ביותר שעלינו לבחור בבניית אתר, הוא כמובן הפלטפורמה עליה בנוי ו”יושב” האתר. עד לא מזמן, אתרים נבנו בעיקר ע”י שימוש בשפת קוד בשם HTML, בשפת CSS, ואפילו בפלאש/ FLASH. דבר זה היה יחסית מסובך והצריך עבודת נמלים סיזיפית על מנת לבנות את הדברים הפשוטים ביותר. כיום, מערכות לניהול תכנים (cms- content management system) כמו וורדפרס/WORDPRESS הפכו את תהליך בניית האתרים לקל מתמיד איך לבנות אתר וורדפרס לבדונגיש לכולם. תוכנות לניהול תכנים בעצם מאפשרות גם לאדם מן השורה לנהל את תוכן האתר שלו מבלי להזדקק למתכנתים ולהסתבכויות מיותרות. נכון להיום, ישנן שלוש פלטפורמות מרכזיות לניהול תכנים ששולטות בשוק. במקום הראשון, WORDPRESS עם 50.07% מהשוק. במקום השני יש לנו את פלטפורמת DRUPAL עם 17.07%, ובמקום האחרון יש לנו את JOOMLA  עם 6.44% מהשוק.

מרבית האתרי האינטרנט היום עובדים (בחלוקה גסה מאוד) עם שלושה מרכיבים האחד הוא דטא בייס שם נאגר כל המידע שיש לנו באתר, לדוגמא, איזה תמונה בחרנו שתוצג בדף זה או אחר, או איזה טקסט יוצג בדף הבית שלנו או איזה קטגוריות ותפריטים יהיו לנו באתר – הדטא בייס דומה לטבלת אקסל המידע מחולקת לטבלאות טורים וכן הלאה… במהלך טעינת עמוד באתר שלנו קבצי האתר שלנו קוראים לדטאבייס ומבקשים מתוכו את התפריט לאתר, את הטסקט בתוכן הדף ועוד אלמנטים.

החלק השני של האתר שלנו מורכב משפות קוד שנכללות תחת המונח בק אנד  (שחלק האחורי)- הסיבה לכך היא שהשפות קוד האלו לא יופיעו לנו באתר בצורתם הטהורה, שפת הקוד “בק אנד” מהנפוצות היותר היא PHP שפה שפותחה בטכניון שלנו. שפות הבק אנד (בצורה גסה מאוד) “מבקשות” מידע מהדטא בייס ויוצרות לנו בסופו של דבר את החלק האחרון .

החלק האחרון הוא שפות הפרונט אנד – למה פרונט אנד – כי הם מה מוצג לנו בסופו של דבר בדפדפן שלנו לאחר שהשפות בק אנד והדטא בייס סיימו את התקשורת שלהם אחת עם השניה נוצר לבסוף שפות הפרונט אנד כגון HTML JS וCSS שלרוב הוא לא נוצר כתוצאה מתקשורת בין הבק אנד לדטא בייס, הHTML היא שפת תכנות שמטרתה היא הקניית מבנה היררכי לדף האינטרנט. הJS משמש בעיקר להקניית ערכים דינאמיים באתרי אינטנרט (למרות שבאתרים מתקדמים הוא עושה דברים רבים אחרים) על JS בנויות מרבית האפליקציות לאנדרואיד (לידע כללי). שפת הCSS מקנה לעמוד שלנו מראה ויזואלי מעוצב ואפילו תנועות ואפקטים (בעבר מרבית האפקטים בדף היו נעשים על ידי JS) שפת הCSS מתפתחת כיום בצורות שונות לשפה עם יכולות מתקדמות יותר ואפשרויות דינאמיות יותר ויותר.

לאחר שהבנו בצורה גסה מאוד מה זה אתר אינטרנט אנחנו יכולים להתקדם ולהבין מה זה פלטפורמות לניהול תוכן ופלטפורמות לבניית אתרים.

ניכר מהסטטיסטיקות שוורדפרס היא המערכת לניהול תוכן הכי פופולרית היום.

איך לבנות אתר וורדפרסמה הופך אותה לכל כך הרבה יותר טובה משאר המתחרים?

  1. זה לגמרי בחינם. אפשר פשוט להוריד ולהתקין את וורדפרס מבלי שזה יעלה לכם שקל. יש גם קהילה שלמה של מתכנתים ומעצבים של תבניות לאתר, סכמות ופלטות שלצבעים, מוטיבים עיצוביים, גאדג’טים, פלאגאינים ושאר אלמנטים עיצוביים לאתר שלכם, מהם ניתן לבחור ולעצב את האתר שלכם.. כל הזמן מתעדכנים עוד עיצובים מיוחדים ועוד תבניות חדשות כך שתמיד יש מה לחדש… יש המון מבחר ובחינם!
  2. זו מערכת ידידותית למשתמשים, אפילו למתחילים. היא כל כך פשוטה שהיא מזכירה בהרבה את WORD. כמו שמכניסים תוכן בWORD, מוסיפים עיצובים ותמונות וכו’, כך גם בוורדפרס, הדבר לא רחוק! אחרי שבחרתם תבנית, אפשר להוסיף לה כל מיני פלאגאינים/פונקיות לבחירתכם. למשל, תוכלו בקלות להוסיף פלאגאין של גלריית תמונות לאתר שלכם. תוכלו להוסיף פלאגאין  של מתכונים, פלאגאין של דפי יצירת קשר, של תגובות לאתר ועוד רבים.
  3. יש קהילייה שלמה סביב וורדפרס, והיא מאוד תומכת! תמיד אפשר לשאול שאלות בכל מיני אתרים ייעודיים ולרוב יעזרו לכם בחינם! בנוסף, יש למערכת וורדפרס עצמה אפשרויות תמיכה רבות, ביוטיוב, ובפורומי התמיכה שלהם.
  4. המערכת של וורפרדס עוצבה ותוכננה ככה שהאתר שלכם יהיה רספונסיבי לכל פלטפורמה עליה הוא עולה. האתר יתאים את עצמו לטאבלט, לניידים ולמחשבים, תלוי מהיכן הגולש נכנס. אין צורך להוציא כסף ולבזבז זמן על מתכנת שיעשה את זה עבורכם. לוורדפרס יש את זה כבר מובנה!

גם ג’ומלה ודרופאל הן מערכות טובות, אבל שתיהן מצריכות ידע נרחב יותר בקידוד ובשפות, וזה פחות ידידותי למתחילים.

אז סיימנו את נושא הפלטפורמה. כעת נבין כיצד לבחור דומיין (כתובת לאתר כמו www.gibberish.co.il) ושרת לאחסון האתר (שרת הוא שירות אשר מחבר בין האתר שלכם לבין האינטרנט).

אמנם מערכת וורדפרס מגיעה בחינם, אבל דומיין ואחסון בשרת צריך לרכוש. אל תדאגו, המחיר לא גבוה בכלל וזה לגמרי שווה את זה והכרחי!

ניתן לקנות דומיין באתרים הבאים:

https://www.box.co.il/

https://domains.livedns.co.il/

כאשר תרכשו דומיין/כתובת לאתר, תקבלו גם מייל שמקושר אליו ומכיל בתוכו גם את הדומיין, כך שמייל זה יוכל לשמש אתכם ליצירת קשר באתר. זה נראה הרבה יותר מרשים מאשר סתם מייל עם השם חיבה שלך מהילדות.

איך לבחור דומיין שמתאים לעסק?

אם האתר שלך בא לייצג חברה כלשהי או עסק כלשהו, כדאי לשלב בדומיין את שם החברה/העסק.

אם האתר שלך בא לייצג משהו שקשור אלייך כמו בלוג, למשל, כדאי לשלב בדומיין את השם שלך או את הנושא של הבלוג.

ישנן כמה סיומות לדומיינים. המוכרים ביניהם זה co.il, com, net, org וכו’.

יש היום גם הרבה סיומות אחרות, אבל הן פחות מוכרות ופחות נמצאות בתודעת הציבור. ההמלצה שלי היא לבחור סיומת מוכרת, כך כולם ידעו איך לחפש אתכם ולא “יאבדו” אתכם באמצע בגלל שכחה של הסיומת היוצאת דופן.

כדאי לבחור דומיין שקל למתג, קליט, קצר ולעניין ושקל לזכור.

בחירת שרת וחברת אחסון

במאמר אחר הסברנו איך לבחור חברה לאחסון האתר שלכם, אנו ממליצים לכם לרכוש חבילת linux מאחת מהחברות האלו

https://starltd.net

או בחברה מחו”ל

https://www.siteground.com/

איך מתקינים וורדפרס? פתיחת מערכת ניהול

דבר ראשון נתחבר למערכת הניהול של השרת שלנו, יש כמה סוגים של מערכות ניהול לשרתים, אנחנו נגדים לכם על מערכת ניהול של חברת אחסון מסויימת

לאחר שהתחברנו ובהתאם לחברת האחסון שאיתה אנחנו עובדים אנחנו נתקין את הוורדפרס.

בחברות אחסון עם ממשק מתקדם אנחנו נקים את האתר על ידי אשף ההתקנות ובמידה ואנחנו עובדים עם חברת אחסון עם ממשק אחסון פשוט (ללא אשף) אנחנו נתקין את הוורדפדס בצורה ידנית –

הוראות ההתקנה לוורדפרס בצורה ידנית הם

  1. הורדת הוורדפרס מהאתר הרשמי של וורדפרס (ORG לא COM) – פשוט חפשו בגוגל “וורדפרס”
  2. לאחר ההורדה חלצו את קובץ הZIP
  3. לאחר מכן נחבר למערכת הניהול של האחסון
  4. לאחר ההתחברות נפתח דטא בייס (SQL)
  5. לאחר פתיחת הדטא בייס נעלה את הקבצים של הוורדפרס דרך הFTP לשרת
  6. בתום העלאת הקבצים נטען בדפדפן את הדומיין שלנו ואשף ההתקנה של וורדפרס יעלה מולנו
  7. נכניס את שם הדטאבייס, שם המשתמש של הדטא בייס והסיסמא לדטא בייס
  8. לאחר מכן נמלא את הפרטים באשף , שם האתר, שם משתמש, סיסמא, מייל של מנהל האתר ונלחץ הבא
  9. עכשיו אנחנו יכולים להתחיל לעבוד עם וורדפרס

הצעד הבא הוא התקנת התבנית והתוספים

התקנת תבנית בוורדפרס

themeforestכעת מגיע השלב שבו האתר שלנו מתחיל לקרום עור וגידים, יש לנו שתי צורות ליצור עיצוב לאתר שלנו:

  1. האפשרות היקרה – ליצור עיצוב בפוטושופ, לאחר מכן להמיר אותו לHTML ו CSS ולאחר מכן להמיר אותו לPHP עם המבנה של תבנית וורדפרס
  2. האפשרות הזולה והנוחה – שימוש בתבנית קיימת, קנויה או חינמית

במאמר הזה אנו נסביר על איך להתקין ולהשתמש בתבנית וורדפרס קנויה או חינמית, למרות זאת שזה נשמע שהאתר שלכם לא יצא ייחודי או מעניין והעיצוב בו חייב להיות דומה לאתרים אחרים, אתם טועים.

השימוש במילה תבנית לא קרה במקרה, המונח תבנית מוכר לכולנו מעולם האפייה, גם שם אדם יכול לאפות עוגות שונות בתכלית השינוי עם שימוש באותה התבנית, כך גם אצלנו.

אז מה זה בעצם תבנית וורדפרס?

תבנית וורדפרס מעניקה לנו את היכולת להשתמש בפונקציות אפליקטיביות ואפליקציות עיצוביות לאתר שלנו, נסביר בהרחבה:

פונקציות אפליקטיביות –  בעברית פשוטה: מה התבנית יודעת לעשות, לדוגמא האם יש בה בלוג, דפים סטטים, סליידרים (מצגות), טפסי יצירת קשר והרשמה, חנות וירטואלית ועוד.

פונקציות עיצוביות –  איך מעצבים אותה, האם אפשר לשנות צבעים, פונטים (גופנים), שינוי של מיקומי האלמנטים בדף, אפשרות לעריכת אלמנטים באתר (כגון: איך התמונות יוצגו באתר, יצירת טורים, הוספת רקעים ואלמנטים גרפיים ועוד) אפשרות להוספת אלמנטים ועריכתם (כגון: טבלאות מחירים, רקעים ייחודיים)

לפני בחירת תבנית לאתר שלנו אנו צריכים להבין את הצרכים השיווקיים שלנו בבניית האתר, הצרכים העיצוביים שלנו, וסוגי התכנים שאנו נעלה לאתר שלנו.

אתן לכם דוגמא פשוטה להבנה, אנחנו צריכים לבנות אתר לעורך דין, אנחנו רוצים שהלוגו יהיה במרכז התפריט, שהאתר יהיה על כל רוחב המסך ושנוכל להעלות מאמרים ופסיקות. יצרנו איפיון (כמו שלמדנו) ואנחנו מרוצים ממנו, עכשיו נתחיל לחפש את התבנית שיכולה להתאים לנו.

נחפש קודם כל תבנית שיכולה להציע לנו את הפונקציות הבסיסיות האלו

  1. upload-theme-1נוכל לשנות בה פונטים
  2. נוכל למתוח אותה לאורך כל הרוחב
  3. נוכל להעמיד את הלוגו במרכז
  4. נוכל להקים בלוג (מרבית תבניות הוורדפרס מגיעות עם היכולת הזאת)
  5. נוכל לקטלג את התכנים בבלוג (כנ”ל)
  6. נוכל לעצב ולהוסיף לה פרטים על ידי ממשק ויזואלי ונוח
  7. וכמובן שהיא תוכל לעבוד עם האיפיון שיצרנו

לאחר שבחרנו את התבנית שתענה לצרכים שלנו ולאיפיון שלנו אנחנו נרכוש אותה ונתחיל בתהליך ההתקנה שלה.

תהליך ההתקנה פשוט מאוד, צעד ראשון הוא להוריד את קובץ הZIP שקיבלנו מהחברה שממנה קנינו את התבנית, הצעד השני הוא לחלץ אותה מהתבנית, הצעד השלישי הוא להיכנס אל התיקייה של התבנית דרך הממשק של וורדפרס  ולהעלות את התבנית לאתר שלנו, להפעיל אותה ולהתקין את כל התוספים שהתבנית מבקשת, לאחר מכן תוכלו להתחיל לייבא את התכנים שמגיעים עם התבנית ולהתחיל לעבוד על האתר.

תוספים מומלצים לוורדפרס, ואיך מתקינים אותם

אחד היתרונות הגדולים שמציעה המערכת של וורדפרס היא האפשרות להוסיף תוספים למערכת, תוספים יכולים להוסיף לנו פונקציות אפליקטיביות לאתר (הסבר בשיעור הקודם על מהות מושג) וגם פונקציות עיצוביות (כנ”ל).

התוספים יכולים להוסיף פונקציות שונות על התבנית שלנו, לדוגמא יש לנו אתר שעוסק בבישול ואנחנו רוצים להוסיף מנוע חיפוש למציאת חנויות תבלינים בארץ אנו נוכל להוסיף תוסף שיוצר מנוע חיפוש שכזה, וזאת במקום לפתח פונקציות נוספות בעלות יקרה על התבנית שלנו.

אז מה הם התוספים המומלצים לכל אתר וורדפרס?

  1. יוסט SEO – תוסף לקידום אתרים, בבסיסו הוא נוצר בשביל להוסיף למערכת תוכונות שנוגעות לקידום אתרים אורגני אך כיום הוא נותן פתרונות הקשורים גם בשיווק ברשתות החברתיות
  2. AMP – תוסף שאותו הוציאה החברה שמייצרת את וורדפרס (אוטומטיק) התוסף מאפשר לנו לחבר את האתר שלנו עם הטכנולגיה הנפלאה של AMP
  3. ג’טפק – תוסיף מדהים מבית אוטומטיק, התוסף מאפשר לנו להוסיף לאתר CDN לתמונות, טפסים, חיבור למערכת ניוזלטר (די בסיסית), הפצה ברשתות חברתיות, מוניטר לאתר ועוד – מומלץ לקרוא על כך בפוסט המלא
  4. Smush – תוסף המאפשר לנו לדחוס תמונות ללא מאמץ תוך כדי העלאתם לאתר שלנו
  5. iThemes Security – תוסף אבטחה מתקדם לוודרפס – מומלץ לקרוא את הפוסט המלא
  6. Contact Form 7 – תוסף הטפסים הנפוץ ביותר ליצירת טפסים מסובכים בצורה פשוטה
  7. Clef – תוסף ואפליקציית מובייל לאימות דו שלבי (בדומה לאימות הדו שלבי לחשבון גוגל או פייסבוק)
  8. Wp-rocket – תוסף הקאשינג הטוב ביותר, מגיע עם פיצ’רים רבים שמאפשרים לאתר להיטען במהירות על

איך מתקינים תוסף למערכת?

יש שתי אפשרויות להוסיף תוסף למערכת:

  1. במידה והתוסף חינמי היכנסו דרך המערכת ותעברו עם העכבר על המילה “תוספים” בתפריט הניהול, לאחר מכן לחצו על “תוסף חדש” שם אתם יכולים לסייר בין בתוספים ולהתקין אותם בלחיצה על המילה “התקן”
  2. במידה והתוסף נרכש, והוא לא תוסף חינמי, מה שצריך לעשות הוא – להוריד את התוסף למחשב, היכנסו למערכת הניהול של האתר ותעברו עם העכבר על המילה “תוספים” בתפריט הניהול, לאחר מכן לחצו על המילים “תוסף חדש”, לאחר מכן לחצו על “העלאת תוסף” בראש הדף ותעלו את התוסף למערכת, משם אתם מכירים את הדרך (:

איך להוסיף עמודים ופוסטים

  1. היכנסו למערכת
  2. לחצו על הוסף פוסט/עמוד
  3. הכניסו את הכותרת לשדה הכותרת
  4. הכניסו את התוכן לעורך הטקסט – הוא מתפקד בדיוק כמו בוורד של אופיס
  5. הוסיפו תמונות על ידי לחיצה על הכפתור “הוסף מדיה” בחלק העליון של העורך
  6. במידה ואתם עובדים עם פוסטים מצד שמאל הוסיפו קטגוריות ותמונת ראשית (התמונה שתופיע בראש הפוסט וב”פיד” של הפוסטים)
  7. לחצו פרסם

איך להתאים אישית את האתר שלי

לרוב על ידי ממשק ההתאמה האישית של וורדפרס נוכל להוסיף לוגו, לשנות את שם האתר, צבעים, נוכל לשנות את פריסת התוכן והתפריטים ועוד פרטים רבים.

  1. עברו עם העכבר על “עיצוב” ולחצו “התאמה אישית”
  2. התאימו כל חלק באתר עם הפאנל האינטואיטיבי מצד ימין
  3. לחצו שמור

עכשיו אנחנו נדבר על עקרון יותר כללי, אפיון האתר שלנו ויצירת מבנה הגיוני לאתר.

אפיון אתרים – הצעד הראשון בתהליך בניית האתר שלכם

מה זה אפיון אתרים? תהליך של אפיון אתרים הוא תהליך שבו אנו מגדרים במסמך וורד או בכתיבה עם דף ועט מה אנחנו רוצים שיהיה באתר שלו, איך אנחנו רוצים שהדברים יוצגו, על מה נשים דגשים ואת מה נחליט להצניע, איזה דפים אנו רוצים שיהיו באתר ואיזה לא. תהליך אפיון אתר אינטרנט כולל בחירת שם לאתר, בחירת דומיין, בחירת ארץ יעד לאתר (באיזה ארץ הלקוחות שלנו נמצאים), בחירת עיצוב לאתר (גם ברמה כללית), ויצירת מבנה בסיסי לאתר שלנו. אפיון נכון יכול לחסוך מכם הרבה עוגמת נפש שמגיעה לרוב לאחר תחילת העבודה על בניית האתר, בעלי עסקים רבים מוצאים את עצמם “אבודים” בתהליך בניית האתר בשל אי הכנה מסודרת של אפיון נכון.

כחלק מיצירת אפיון נכון ומסודר לאתר שלנו אנו נרצה לצרף לו כמה מסמכים נוספים:

  1. מפת אתר
  2. רשימת מאפיינים לאתר
  3. רשימת יעדים שיווקיים לאתר
  4. תרשים בסיסי למבנה האתר

בניית מפת אתר – יצירת המבנה והשלד לאתר שלנו

לשיווק באינטרנט באמצעות תוכן ישנם הרבה צורות ופנים.מפת אתר היא אחד החלקים החשובים ביותר בעת בניית אתר, הסיבה לכך פשוטה בניין ללא תוכנית פעולה נכונה וברורה יבנה בצורה עקומה ולבסוף התוצאה תהא לא איכותית כמו שהייתם רוצים והתהליך של בניית האתר יהא קשה ומלא קשיים.

אז איך בונים מפת אתר?

  1. הצעד הראשון הוא פתיחת קובץ אקסל חדש, למי שאין אקסל על המחשב ניתן לפתוח אקסל דרך גוגל דוקס
  2. הצעד השני הוא כתיבה בצורה אופקית של כל הדפים הראשיים לאתר שלנו, לדוגמא: דף הבית, אודות, שירותי העסק, מאמרים, צור קשר – זה לצד זה, השורה הזאת מסמלת לנו את התפריט באתר שממנו ניתן יהיה להגיע לנקודות המרכזיות באתר שלנו, חשוב לציין שיהיה ניתן להוסיף עמודים לאורך הדרך.
  3. הצעד השלישי לבניית מפת אתר הוא הוספת הפריטים הנגללים מתחת לפריטים הראשיים באקסל , כאן אנו נפרט, לדוגמא: מתחת לאודות נכניס עמוד יספר על סיפור הקמת העסק או את דבר המנכ”ל של החברה, מתחת לשירותים נשים את כל השירותים שהעסק שלנו מעניק לפי סדר החשיבות שלהם.
  4. הצעד הרביעי הוא הוספת עמודים בחשיבות נמוכה, ניתן ליצור תפריט משנה או תפריט תחתון(הוא ישב בחלק הסוגר של האתר) שם נוסיף פריטים כמו : הגדרת פרטיות, תקנון, מידע כזה או אחר בחשיבות נמוכהחסוך מכם הרבה עוגמת נפש, השקיעו בכל צעד בכדי שתהליך בניית האתר יסתיים בצורה המהירה ביותר תוך יצירת אתר באיכות הגבוה ביותר.

לאחר שיצרנו מפת אתר בשיעור הקודם, אנו מתקדמים ליצירת רשימת מאפיינים לאתר שלנו, בכדי ליצור רשימה כזו אנו צריכים להבין קודם כל 2 דברים: האחד, ממה מורכב אתר ומה החלקים הכלליים המרכיבים אותו. השני, מה המאפיינים הנכנסים בתוך החלקים האלו.

יצירת רשימת מאפיינים לאתר – מה יהיה באתר שלכם

נתחיל מהחלקים הכלליים שמרכיבים כל אתר:

הדר (HEADER)

החלק בו נמצא לרוב התפריט הראשי, הלוגו, מספרי טלפון, מיילים ועוד. החלק הזה ב99% מהמקרים איננו משתנה מעמוד לעמוד בכל רחבי האתר שלנו, כלומר – מה שנכניס לתפריט שלנו יכנס לתפריט בכל דף ודף לאורך כל האתר.

בדי (BODY)

הבדי הוא גוף העמוד האינטרנטי, בו אנו מכניסים את מרבית המאפיינים שלנו (פיצ’רים בלשון יותר מקצועית), שם נכתוב את התוכן של האתר, נכניס תמונות, מצגות (סליידרים), סרטונים ועוד, תוכן הבדי משתנה מדף לדף ואיננו כמו ההדר שמשתנה לעמוד לעמוד.

סיידבר (SIDEBAR)

הסיידבר הוא חלק שנמצא בתוך הבדי, אך השימוש בו איננו מחייב. ישנם דפים שיכילו סיידברים וישנם שלא (לפי בחירתינו), הסיידבר הוא חלק שאיננו משתנה מעמוד לעמוד (95% מהמקרים) ובו לרוב יופיעו אמצעי ניווט כאלו ואחרים, הזמנה לשיתופים, טופס יצירת קשר או כל מאפיין אחר שנרצה בו.

פוטר (FOOTER)

החלק הסוגר של האתר, גם החלק הזה איננו משתנה מעמוד לעמוד. כאן אנו נכניס לרוב מאפיינים כמו פרטי יצירת קשר, זמני פתיחה, תפריט תחתון  ועוד.

מה הם המאפיינים השונים שניתן להכניס לחלקים השונים באתר:

כיתוב

כן, כיתוב זה מאפיין משמועתי ביותר בתוך אתרי אינטרנט

תמונות

תמונות יוכלו לשמש אותנו בתוך טקסטים, כאלמנטים עיצוביים, רקעים ועוד.

סרטונים

כמו התמונות ממש סרטונים יוכלו לשמש אותנו כמאפיינים להעברת מסרים או כאלמנטים עיצוביים או כרקעים. ההמלצה שלנו היא להשתמש בסרטונים באתר באופן שוטף, מחקרים מראים שכ70% מהתנועה ברשת עוברת דרך סרטונים.

טפסים

טפסים הם פיצ’רים (מאפיינים) שבהם ניתן למלא פרטים ובעלי האתר יקבלו פניה למייל או למערכת הCRM שלהם, בניית טפסים יכולה לשמש אותנו בסיידברים או בבדי בדפים כמו יצירת קשר או דרושים.

תפריטים / מאפייני ניווט

ישנם הרבה סוגים של תפריטים או מאפייני ניווט שונים באתרי אינטרנט, המוכר מכולם הוא התפריט באתר, הוא הולך איתנו לכל מקום והוא תמיד נמצא למעלה. ישנם עוד מאפייני ניווט כמו “פוסטים אחרונים” או “ענן תגיות”.

מצגות (סליידרים)

מצגות משמשות אותנו לרוב כמאפיין המעניק לנו את האפשרות להעביר כמו תוכן רבה בצורה מהירה וממוקדת, במצגות באתרי אינטרנט היום ניתן לשלב כיתוב, תמונות וסרטונים ביחד. בניית מצגת בצורה נכונה תוכל להעניק לאתר שלנו ייחודיות והצגת מסרים בצורה מהירה ונוחה.

גלריות

בגלריות ניתן להציג מספר רב של תמונות או סרטונים כך שניתן להעביר לגולשים באתר שלנו הרבה מהחוויות שלנו כעסק במהירות ובנוחות. גלריות משמשות לרוב עסקים שיש להם צורך בהצגה ויזואלית של תכנים, לדוגמא – די ג’יי שרוצה להציג את הפעילות שלו ואת השמחה שהוא מפזר בכל אירוע יוכל לעשות זאת בעזרת גלריות, לעומת זאת לעורך דין גלריה באתר יכולה להיחשב אפילו לביזיון.

בלוג / מערכת מאמרים

בלוג ומערכת מאמרים הם בסופו של דבר אותו הדבר. בלוג ישמש אותנו לכתיבת מאמרים וכתבות על העסק שלנו, על המתחדש בתחום שלנו, שם אנו נוכל להסביר ללקוחות שלנו דברים שהם לא ידעו ואפילו ליצור שיווק בתוכן בתוך האתר שלנו ללא צורך במערכות שונות.

תגובות

מערכת תגובות לרוב באה בהקשר של בלוג או מערכת מאמרים, הגולשים יכולים להגיב על הנכתב ואתם יכולים להשיב להם על כך או למחוק את התגובות שלהם.

ניוזלטר /דיוור במייל

בתוך האתר שלנו אנו נוכל להוסיף טפסים שמטרתם היא הרשמה למערכת הדיוור שלנו, דיוור נכון במייל יוכל להניב לנו תוצאות מעולות לאורך הזמן.

לחצני שיתוף ולייקים

לחצי שיתוף יוכלו להיכנס באתר שלנו בצורות שונות, לחצני שיתוף הם אחד המרכבים החשובים באתר אינטרנט כיום, שיתוף אחד יכול לחשוף את העסק שלכם בפני אלפי בני אדם בחינם.

תוסף פייסבוק

כולנו מכירים את זה שבאתרי אינטרנט רבים יש מן קופסא של “לייקים” בצד? זה תוסף פייסבוק.

מערכת חנות

באתרי וורדפרס ניתן להוסיף מערכת חנות בקלות ובייעילות. על המערכת הזו אנו נעשה כמה שיעורים בכדי להבין איך לרתום את הכוח העצום שלה לידנו.

מסננים

ההבדל בין מחשב לבין שרתמסננים פועלים בעיקר באתרי חנות, השימוש שלהם הנועד לסנן את תוצאת החיפוש הרלוונטית ביותר באתר, לדוגמא: נעליים, מידה 45, צבע סגול – לאחר ביצוע הסינון יהיה ניתן לצפות בכל המוצרים הרלוונטיים לנו.

ישנם עוד מספר רב של מאפיינים לאתרי אינטרנט והכמות רק הולכת וגדלה, אנו נוכל להסתכל מה המתחרים שלנו עשו ולברור לנו את המאפיינים הרצויים לנו. חשוב לציין, לא כל מה שמתאים למתחרים שלכם מתאים לכם, ויתרה מזאת – מתחרים יכולים להיות עם אתר מיושן ביותר לכן אתרי מתחרים הם רק השראה ולא יותר מכך.

יעדים שיווקיים לאתר אינטרנט – איך עושים את זה נכון?

כל עסק באשר הוא מקים אתר למטרה אחת – יצירת אפיקי שיווק חדשים לעסק. לכן שאנו באים לבנות אתר בצורה יסודית אנו צריכים להעמיד בפנינו רשימה של יעדים שיווקיים, בתחילה נשאל את עצמנו את השאלות הבאות:

מי קהל היעד שלנו?

מי הם הלקוחות שלנו? יש משהו שמאפיין אותם? הם אולי אנשי עסקים, רופאים, עובדי הייטק, מנקים? ברגע שאנו נדע מי הם אנו נוכל להבין אותם יותר טוב. אתר שפונה לקהל הרחב לא יכול לשדר את אותם הדברים שאתר שפונה למנהלים ישדר, זה מתחיל ממבנה האתר וממשיך לכיתוב, התמונות והסרטונים שיופיעו באתר.

בני כמה קהל היעד שלנו?

אם אנו נוכל להצביע על טווח גילאים מסויים של קהל לקוחותינו אנו נוכל לתכנן את התוכן העיצוב של האתר שלנו בצורה מייטבית. אתר שפונה לילדים קטנים לרוב יכלול ציורים וכו’, אתר שפונה לקשישים צריך להיות יותר פשוט וברור לשימוש, כתב גדול יוכל להועיל וכו’.

איפה הלקוחות שלנו גרים?

לכל אזור מגורים בין בארץ ובין בעולם יש מנטליות שונה וסמנטיקה שונה בדיבור או במה ש”מדבר אליהם”, אנו צריכים להבין שלקוח מישובי הגולן לא חושב כמו מישהו במרכז תל אביב לכן חשוב להתאים את התכנים לאזור שבו אנו רוצים להתמקד.

מה המעמד הסוציואקונומי שלהם?

כמה כסף הם מרווחים, תדמיינו שאתם נכנסים לאולם מכירת רכבים, הריצוף – מקצה אל קצה שיש מרהיב, בעמדת קבלה מקבלת אתכם המארחת עם קפה איכותי ועוגת יוקרתית, הכל נוצץ ומבריק, והרכבים – כולם של חברות היוקרה הגדולות בעולם. החוויה שתיארנו יכולה להרתיע את מרבית האנשים ואת מיעוטם לגרום לתחושת נוחות. כשאנו נבין כמה הלקוחות שלנו מרווחים אנו נוכל ליצור אתר שיתאים להם, אתר מעוצב “מדי” ירתיע במידה ואתם נכנסים לאתר של אינסטלטור או מנעולן ולעומת זאת אתר יוקרתי יתאים ביותר למכירת מוצר יוקרה כזה או אחר. אנו צריכים להבין את הלקוחות שלנו ומאיזה מקום הם מגיעים.

מה הלקוחות שלי מצפים לראות באתר שלי?

האם הלקוחות שלי מצפים לראות בלוג בתור האתר שלי? או שמא חנות? מה הם מעוניינים לעשות? לדוגמא: נניח שיש לנו עסק שעוסק במשלוחי פרחים, כשהלקוח שלנו מחפש אותנו בגוגל או מגיע אלינו בצורה כזאת או אחרת הוא מצפה לראות דרך נוחה לרכוש את הזר פרחים לאישה שלו, הוא לא מחפש לקרוא מאמר ארוך על זני הפרחים, הוא גם לא מחפש לרוב להתקשר אל החנות אלא להזמין ישירות דרך האתר, לכן במקרה כזה אנו נרצה ליצור חנות אינטרנטית שדרכה הלקוח שלנו יוכל לרכוש תוך דקות אחדות.

מה הלקוחות שלי יודעים על תחום העיסוק שלי?

ישנם מקרים רבים שבהם הלקוחות שלנו לאו דווקא כל כך מודעים למה שאנחנו עושים בעסק שלנו, לכן במקרים כאלו אנו נרצה “לחנך” את הלקוחות שלנו על ידי הענקת מידע בתחום על ידי כתיבת מאמרים או הפניות לאתרים אחרים (לא מומלץ) על הנושא עליו אנו מדברים. לדוגמא: במרפאת שיניים ישנם טיפולים כמו ציפוי שיניים או השתלת שיניים, מרבית הלקוחות שלנו או לא יודעים על קיומם של הטיפולים האלו – או שהם מפחדים מהם, לכן אחד מהיעדים השיווקיים שלנו בבניית האתר תהיה הקמת בלוג בו אנו נסביר על התחומים האלו ועל האופן שבהם באמת התהליך מתבצע.

מה אני מחפש לשווק להם?

בכל עסק יש מוצרים או שירותים יותר רווחיים ויש שפחות, בעת בניית האתר אנו נרצה להסב את תשומת הלב של הגולשים לעבר המוצרים הרווחיים שלנו בדרך שהם מצד אחד לא ירגישו ש”דוחפים להם” ומצד שני שאנו נצליח להעביר להם את המסר בצורה יעילה וטובה. לדוגמא: באתר של מרפאת שיניים אנו נרצה לעניין את הלקוחות שלנו בהשתלת שיניים (שירות רווחי), אנו נכניס את זה כבר בדף הבית בצורות כאלו ואחרות, נכתוב על כך מאמרים בבלוג שלנו או דרך פופאפ וכו’.

מה הם האמצעים שבהם אנו הולכים לשווק לגולשים שלנו?

האם אנו עומדים לפרסם בגוגל? פייסבוק? לינקדאין? יחסי ציבור? הבנת המצב בתודעתי שבהם מגיעים הלקוחות שלנו מכל פלטפורמה היא שונה לחלוטין.

תרשים בסיסי למבנה האתר

יצירת תרשים הוא הצעד האחרון שלנו בבניית אפיון לאתר אינטרנט.

מה זה תרשים למבנה האתר? זה שרטוט ויזואלי גרפי אך לא צבעוני ועיצובי של האתר, לכל תבנית עמוד שאנחנו רוצים לבנות אנו רוצים לבנות תכנון גרפי משורטט, מה יהיה איפה? איפה התפריט תשב, איפה הטופס צור קשר ישב ואיזה שדות יהיו בו אתם בטח שואלים את עצמכם מה זה תבנית עמוד – התשובה פשוטה, במרבית האתרים יש דפים שחוזרים על עצמם כמו דפי תוכן, דפי קטגוריות של בלוג, דפי עדכונים או חדשות, דפי מידע, יצירת קשר, דפי נחיתה פנימיים, דף הבית כמובן וכן הלאה, תבניות עמוד הם בעצם הצורה בסיסית של העמודים שלנו, הצורות האלו יחזרו על עצמן כל פעם שניצור עמוד אך התוכן המילולי או התמונות במרכז הדף יוכלו להשתנות..

שאנו בונים את השרטוט שלנו חשוב להבין את הלקוחות שלנו את הפעולות שלהם באתר ואיך הם יעבדו עם התכנים שלנו… אנו נרצה גם לוודא שהלקוחות שלנו יוכלו לבצע באופן הפשוט ביותר את המטרה שלשמה הם נכנסו לאתר וכמובן שיהיה להם נוח לנווט ולצרוך מידע נוסף מהאתר.

הנה הדגמה לתרשים

כמובן שאם עובדים עם תבנית מוכנה מראש חשוב להתייחס למה בכלל אפשר לעשות בתוכה… 

דברים שחשוב לשים אליהם לב שכיוצרים תרשים לאתר

  1. בתרשים יוצרים תבניות עמוד ולא את העמודים בעצמם.
  2. כשיוצרים תרשים חשוב להבין שאת התוכן המרכזי שלנו אנו רוצים להשים לפני תחילת הגלילה.

 

איתמר בן דור

מומחה לקידום אתרים, פיתוח ועוד. עובד כעשור בתחום הקידום השיווק והפיתוח, בעלים ומנכ"ל בחברת endless.