מה זה SEO ? נתחיל עם ההגדרה הבסיסית, SEO באנגלית הוא קיצור ל Search engine optimization – ועכשיו בעברית, אופטימיזציה למנועי חיפוש, ההסבר הפשוט של המושג הזה הוא – יצירת מצב אידאלי למנועי חיפוש. במאמר הקודם עסקנו במה זה SEM, הסברנו איך מנוע החיפוש בנוי ואיך הוא עובד, כרגע אנו נדבר רק על הצד האורגני של התשובות במנוע החיפוש. חשוב לציין שלפני שקוראים את המאמר הזה מומלץ לקרוא את המאמר הקודם.

כדי לענות מה זה SEO, אנחנו צריכים לשאול ולענות של שתי שאלות אחרות

כשאנחנו רוצים להבין מה זה קידום אתרים אורגני (SEO), אנחנו קודם צריכים להבין למה אנחנו צריכים בכלל לקדם את האתר שלנו, ולמה מנוע החיפוש לא יודע לשלוף את האתר שלנו באופן טבעי וללא תהליך של קידום אתרים אל מילות המפתח הרצויות.

בואו נתחיל עם השאלה הראשונה, למה בכלל להתחיל עם התהליך של קידום לאתר שלנו? בואו נתחיל עם ההבדל שיש בין קידום אורגני לבין כל צורת פרסום אחרת (כולל קידום ממומן – PPC), ניקח לדוגמה אדם שהלך ברחוב וראה פרסומת לאימוץ חתולים, אותו בן אדם לאו דווקא מתעניין באימוץ חתולים, הוא יכול להיות בכלל שונא חתולים… וגם אם הוא אוהב חתולים, הוא לאו דווקא רוצה לאמץ אחד, ואולי יש לו כבר אחד. פרסום במנוע החיפוש שונה בעיקר על ידי כך שהוא מעניק תשובות רלוונטיות לשאילתות חיפוש של אנשים שמעוניינים להיחשף לתוכן מסוים, כלומר – רק מי שמעוניין לאמץ חתול יחפש בפועל “אימוץ חתולים” וכנראה גם בסופו של דבר יאמץ חתול. בתוך מנוע החיפוש ישנם שני חלקים מרכזיים, הקטע הממומן, והקטע האורגני, מה שמבדיל בניהם, בראשון משלמים לגוגל, ובשני לא.

באופן ברור ביותר הגולשים מעדיפים להיכנס וגם לרכוש יותר מהחלק שמורכב מתוצאות החיפוש האורגניות, וזאת מכיוון שהם תופסים את התוצאות החיפוש הממומנות ככאלו שמישהו שילם בעבורן ולכן אי אפשר לסמוך על תוצאות החיפוש הממומנות כמו שאפשר לסמוך על האורגניות.

ועכשיו לשאלה השנייה

עכשיו נעבור לתשובה לשאלה השנייה, למה מנועי החיפוש צריכים בכלל שאנו בעלי האתרים נבצע תהליך של קידום אתרים אורגני? התשובה לכך היא פשוטה ביותר, האלגוריתם (ה”מוח”) של מנוע החיפוש נכתב על ידי בני אדם, ואותם בני אדם הציבו מספר פרמטרים בכדי שדף אינטרנט כזה או אחר יקבל חשיפה במנוע החיפוש, כלומר – לאימתו של דבר, מנוע החיפוש הוא לא מערכת חכמה כל כך כמו שנהוג לחשוב, אם לא נציב בפניו את אותם הפרמטרים הוא פשוט מאוד לא יחשוף את האתר שלנו כתשובה לשאילתות חיפוש.

נכון, כיום בגוגל עובדים על כך שמנוע החיפוש יהיה מבוסס על בינה מלאכותית, אך למרות כל המאמצים שלהם יש מרחק רב מאוד עד שמנוע החיפוש באמת יבין איזה תוצאת חיפוש כדאי לו להציב ומתי. אם נסכם את התשובה לשאלה, מנוע החיפוש הוא בעצם מכונה, מכונה חכמה, אך עדיין מכונה – ולכן אנחנו צריכים לנהוג בו כמכונה ולעבוד לפי הכללים של קידום האתרים האורגני.

נחזור לשאלה הכללית שלנו – מה זה SEO?

קידום אתרים אורגני (SEO) הוא תהליך שמשלב בין נתונים טכניים, תוכן מילולי או מצולם, צורת התנהגות הגולשים שלנו באתר, ובין פעילות ברשתות החברתיות השונות. כמובן שיש עוד הרבה פרמטרים שונים אלו רק כותרות לעולם שלם.