מה זה PPC? פשוטו בעברית, תשלום פר קליק, כלומר פרסום אינטרנטי שעובד על פי שיטה שבה המפרסם משלם רק כאשר הגולש לוחץ על המודעה ועובר לאתר המפרסם. ישנם מספר פלטפורמות שבהם ניתן לפרסם בשיטה הזאת. המפורסמת מכולם היא ADWORDS (אדוורדס) – פלטפורמת הפרסום הממומן של גוגל. כיום גם פייסבוק הצטרפה לשיטת הפעולה הזאת והיא מאפשרת לנו לפתוח קמפיינים פרסומיים עם תשלום פר קליק.

היופי בשיטת הפרסום הזאת לעומת קידום אתרים אורגני היא הקלות והמהירות בה אפשר להקים קמפיין פרסומי. תוך דקות עד שעות (תלוי בגודל הקמפיין) ניתן כבר למצוא את הפרסומים שלנו במנוע החיפוש או ברשת המדיה (נסביר על כך בהמשך).

אז איך זה עובד?

ניתן דוגמא, נניח ויש לנו חנות שעוני כסף, ואנחנו רוצים להגיע ללקוחות ממוקדים דרך מנוע החיפוש של גוגל (בחו”ל יש גם אחרים). אנחנו נצטרף לתוכנית הפרסום של גוגל הנקראת אדוורדס וניצור לנו קמפיין שיפרסם את החנות שלנו. אנו נכתוב מודעה, למשל – “שעוני כסף במחירים מעולים, מבצע לתקופת הקיץ, 1,400 ש”ח לשעון יוקרתי לגבר”. לאחר שיצרנו את המודעה שלנו אנו נסביר לגוגל לאיזה מילות מפתח אנחנו רוצים “לחבר” את המודעה שלנו, נגדיר תקציב ונתחיל את הקמפיין.

איך עובד הדירוג בתוצאות החיפוש הממומנות (PPC)?

כולנו יודעים שאנחנו לא חיים בבועה, כך גם במנוע החיפוש אנחנו לא היחידים שמעוניינים לפרסם. הפרסום בגוגל אדוורדס מורכב מכמה משתנים שעובדים במקביל:

  1. מי משלם הכי הרבה – בתוך המערכת של גוגל נעשית (באופן פנימי – לא מוצג למשתמש) מכירה פומבית, מי שמציע את התשלום הגבוה ביותר יקבל את המקום הטוב ביותר.
  2. מי שטוב יותר משלם פחות ונמצא יותר גבוה מהמתחרים שלו – הסעיף הזה נשמע כסותר לסעיף הקודם, אך זה לא המצב. גוגל רוצה לתת לנו תוצאות חיפוש כמה שיותר רלוונטיות למחפשים. תוצאות חיפוש רלוונטיות משמרות את המצב בו “אין מתחרים” לגוגל. הרי בסופו של יום, אם יופיע מנוע חיפוש שידע לתת לגולשים את מה שהם צריכים ביותר דיוק – כנראה שגוגל תיעלם מהמפה לאחר כמה זמן. לכן, גוגל מתעדפת מפרסמים שעובדים בצורה נכונה ומעניקים לגולשים תוצאות רלוונטיות למה שהם מחפשים.

באופן שנשמע הזוי למרבית האנשים, גוגל מעדיפה לקבל פחות כסף (באופן מיידי) אם תוצאות החיפוש יהיו רלוונטיות.


אז מה הם המשתנים שמשפיעים על מיקום תוצאות החיפוש שאינן קשורים לכסף?

  1. איכות המודעה – כמה התוכן שכתוב במודעה מנוסח טוב וכמה קשר יש בינו לבין מה שהגולשים מחפשים
  2. איכות דף הנחיתה – איכות הדף שאליו יגיעו לאחר הלחיצה וכמה הוא קשור ורלוונטי לנושא שהגולשים חיפשו
  3. כמות ההקלקות המשוערת – הנתון החשוב ביותר מבין השלושה, כמה אנשים לוחצים בסופו של דבר על המודעה? ככל שילחצו עליה יותר כך אנחנו נשפר את ציון האיכות של המודעות ומילות החיפוש שלנו – וכמובן נשלם פחות פר קליק

אלו הנתונים הבסיסיים שמשפיעים על המיקום (וגם על העלות פר קליק) של המודעה שלנו. אם אתם עדיין לא מבינים, גוגל מתגמלת אותנו במיקום יותר גבוה ועלות נמוכה יותר פר קליק כי היא רוצה בסופו של דבר שיקליקו יותר על המודעות שלה! מה הכוונה? אם 100 אנשים ביום מחפשים בגוגל “שעוני כסף” ואחוז ההקלקות על המודעות הוא 2% וכל קליק עולה למפרסמים 20 ש”ח אז גוגל תעשה מעט מאוד כסף, לעומת זאת אם אחוז ההקלקות על מודעות יהיה 40% והתשלום פר קליק יהיה 2 ש”ח אז גוגל בסופו של דבר תרוויח הרבה יותר כסף. לכן גוגל מתגמלת אותנו בעלות נמוכה פר קליק, כי היא רוצה שיהיו יותר קליקים במצטבר, ולכן שאנחנו באים לקדם בPPC (לא משנה באיזה פלטפורמה) זה הדבר שאנחנו צריכים להשים מול עיננו דבר ראשון.

ישנם עוד סוגים של פרסום ב PPC בגוגל ובפייסבוק

כולנו מכירים את ה”באנרים” באתרים שונים ברחבי האינטרנט, הם נקראים רשת המדיה של גוגל, שם ניתן לפרסם מודעות (לא רק טקסט) בצורות ואופנים שונים. כך גם בפייסבוק ניתן להקים קמפיין הקלקות (PPC) המאפשר לנו לפרסם מודעות תמונה, טקסט או סרטונים כמודעה לחיצה.

רימרקטינג – מה זה?

כמו שהבנתם לגוגל ופייסבוק יש רשת פרסום רחבה על חלקים נרחבים מהאינטרנט (במיוחד לגוגל) ובחברות האלו הבינו נתון חשוב ביותר, והוא שלקוחות לאו דווקא קונים לאחר חיפוש או כניסה לאתר של המפרסם, לכן הם הקימו את המערכת שנקראת רימרקטינג.  רימרקטינג  פירושו – שיווק מחדש, כלומר עכשיו שאנחנו יודעים שהגולש היה באתר מסויים אנו נתחיל “לעקוב” אחריו עם המודעות שלנו בכדי שהוא יכנס בשנית (ואולי יותר) בכדי לסיים את הרכישה שלו.  מחקרים מראים שמרבית הצרכנים צריכים מפגש של עד 7 פעמים עם אתר או מוצר בכדי לרכוש ממנו, לכן טכניקת השיווק מחדש מעולה מבחינת ביצועים והמרות.

רוצים להתחיל להזיז את העסק? השאירו פרטים!