קידום אתרים אורגני מול קידום ממומן- מה זה באמת כולל?

קידום אתרים אורגני מול קידום ממומן- מה זה באמת כולל?

איך קידום אתרים אורגני יכול להשפיע על העסק שלך?

אתר אינטרנט עיסקי מאפשר לבעל העסק להגיע לחשיפה נרחבת, לעלות את כמות הגולשים ואת כמות הלקוחות המגיעים דרך רשת האינטרנט. האתר של בעל העסק יכול להיות אתר תדמית, אתר שיווקי, אתר מכירות ועוד. החברה שלנו – חברת endless, הינה חברה מקצועית ובעלת ניסיון אשר עוסקת בתחומים שונים, ביניהם קיים תחום קידום אתרים אורגני. כאשר לקוח מעוניין לבצע קידום אתרים אורגני, אנו מקפידים להעניק לו את השירות האיכותי ביותר ודואגים לקישורים חיצוניים, פנימיים ותכנים איכותיים ומקוריים ולביצוע פעולות אשר נחשבות לסודות מקצויים. כמו כן, אנו גורמים ליצירת תנועה באתר דרך גורמים שונים, מבצעים חקר מילות מפתח ואפשרויות חשיפה, מקפידים לעדכן את האתר באופן שוטף ועוד.

מה זה SEO (קידום אתרים אורגני)?

מה זה SEO ? נתחיל עם ההגדרה הבסיסית, SEO באנגלית הוא קיצור ל Search engine optimization – ועכשיו בעברית, אופטימיזציה למנועי חיפוש, ההסבר הפשוט של המושג הזה הוא – יצירת מצב אידאלי למנועי חיפוש.

כדי לענות מה זה SEO, אנחנו צריכים לשאול ולענות של שתי שאלות אחרות

כשאנחנו רוצים להבין מה זה קידום אתרים אורגני (SEO), אנחנו קודם צריכים להבין למה אנחנו צריכים בכלל לקדם את האתר שלנו, ולמה מנוע החיפוש לא יודע לשלוף את האתר שלנו באופן טבעי וללא תהליך של קידום אתרים אל מילות המפתח הרצויות.

בואו נתחיל עם השאלה הראשונה, למה בכלל להתחיל עם התהליך של קידום לאתר שלנו? בואו נתחיל עם ההבדל שיש בין קידום אורגני לבין כל צורת פרסום אחרת (כולל קידום ממומן – PPC), ניקח לדוגמה אדם שהלך ברחוב וראה פרסומת לאימוץ חתולים, אותו בן אדם לאו דווקא מתעניין באימוץ חתולים, הוא יכול להיות בכלל שונא חתולים… וגם אם הוא אוהב חתולים, הוא לאו דווקא רוצה לאמץ אחד, ואולי יש לו כבר אחד. פרסום במנוע החיפוש שונה בעיקר על ידי כך שהוא מעניק תשובות רלוונטיות לשאילתות חיפוש של אנשים שמעוניינים להיחשף לתוכן מסוים, כלומר – רק מי שמעוניין לאמץ חתול יחפש בפועל “אימוץ חתולים” וכנראה גם בסופו של דבר יאמץ חתול. בתוך מנוע החיפוש ישנם שני חלקים מרכזיים, הקטע הממומן, והקטע האורגני, מה שמבדיל בניהם, בראשון משלמים לגוגל, ובשני לא.

באופן ברור ביותר הגולשים מעדיפים להיכנס וגם לרכוש יותר מהחלק שמורכב מתוצאות החיפוש האורגניות, וזאת מכיוון שהם תופסים את התוצאות החיפוש הממומנות ככאלו שמישהו שילם בעבורן ולכן אי אפשר לסמוך על תוצאות החיפוש הממומנות כמו שאפשר לסמוך על האורגניות.

ועכשיו לשאלה השנייה – למה בעצם צריך לעשות את התהליך הזה?

עכשיו נעבור לתשובה לשאלה השנייה, למה מנועי החיפוש צריכים בכלל שאנו בעלי האתרים נבצע תהליך של קידום אתרים אורגני? התשובה לכך היא פשוטה ביותר, האלגוריתם (ה”מוח”) של מנוע החיפוש נכתב על ידי בני אדם, ואותם בני אדם הציבו מספר פרמטרים בכדי שדף אינטרנט כזה או אחר יקבל חשיפה במנוע החיפוש, כלומר – לאימתו של דבר, מנוע החיפוש הוא לא מערכת חכמה כל כך כמו שנהוג לחשוב, אם לא נציב בפניו את אותם הפרמטרים הוא פשוט מאוד לא יחשוף את האתר שלנו כתשובה לשאילתות חיפוש.

נכון, כיום בגוגל עובדים על כך שמנוע החיפוש יהיה מבוסס על בינה מלאכותית, אך למרות כל המאמצים שלהם יש מרחק רב מאוד עד שמנוע החיפוש באמת יבין איזה תוצאת חיפוש כדאי לו להציב ומתי. אם נסכם את התשובה לשאלה, מנוע החיפוש הוא בעצם מכונה, מכונה חכמה, אך עדיין מכונה – ולכן אנחנו צריכים לנהוג בו כמכונה ולעבוד לפי הכללים של קידום האתרים האורגני.

נחזור לשאלה הכללית שלנו – מה זה SEO?

קידום אתרים אורגני (SEO) הוא תהליך שמשלב בין נתונים טכניים, תוכן מילולי או מצולם, צורת התנהגות הגולשים שלנו באתר, ובין פעילות ברשתות החברתיות השונות. כמובן שיש עוד הרבה פרמטרים שונים אלו רק כותרות לעולם שלם.

מה עדיף קידום אורגני או קידום ממומן?

במרבית המקרים בהם מעוניינים הגולשים לחפש מידע באינטרנט, הם נעזרים במנוע החיפוש גוגל,  מסתכלים רק על האתרים אשר שמופיעים במיקומים הראשונים ומשתמשים בשירותיהם. בשל חשיבות מיקום האתר, מעוניינים כל בעלי האתרים להיות ממוקמים במקומות הראשונים, רק בצורה זו יוכל האתר למשוך גולשים ולקוחות פוטנציאלים.

ישנן שתי דרכים מרכזיות לביצוע קידום אתר באינטרנט:

1.מודעות בתשלום – קידום ממומן (PPC)

2. קידום אתרים אורגני.

כמו, כן ניתן לקדם את האתר באמצעות שתי השיטות.

ההבדלים בין קידום ממומן לקידום אורגני :

קידום ממומןקידום אורגני
ניתן לקבל תוצאות מהירותתוצאות תוך 4-12 חודשים
ניתן “לקנות” מיקום גבוהלא ניתן להבטיח מיקום גבוה
ניתן להשתמש בשמות של מתחרים בכדי לקדם את האתראסור להשתמש בשמות של המתחרים
עלות גבוהה מול ההשקעה הכספיתעלות נמוכה מול ההשקעה הכספית
נתפס כמודעה ממומנת בציבור הרחבנראה אמין ומזמין יותר מהקידום הממומן
תקציב הניהול יחסית נמוךדורש השקעה רבה ולכן תקציב הניהול יקר באופן יחסי
ניתן לקבל יעוץ והנחיות מגוגל.לא ניתן לקבל יעוץ מגוגל לחלוטין.

מה זה PPC? ואיך אנו יכולים להשתמש בזה לטובנו?

מה זה PPC? פשוטו בעברית, תשלום פר קליק, כלומר פרסום אינטרנטי שעובד על פי שיטה שבה המפרסם משלם רק כאשר הגולש לוחץ על המודעה ועובר לאתר המפרסם. ישנם מספר פלטפורמות שבהם ניתן לפרסם בשיטה הזאת. המפורסמת מכולם היא ADWORDS (אדוורדס) – פלטפורמת הפרסום הממומן של גוגל. כיום גם פייסבוק הצטרפה לשיטת הפעולה הזאת והיא מאפשרת לנו לפתוח קמפיינים פרסומיים עם תשלום פר קליק.

היופי בשיטת הפרסום הזאת לעומת קידום אתרים אורגני היא הקלות והמהירות בה אפשר להקים קמפיין פרסומי. תוך דקות עד שעות (תלוי בגודל הקמפיין) ניתן כבר למצוא את הפרסומים שלנו במנוע החיפוש או ברשת המדיה (נסביר על כך בהמשך).

אז איך זה עובד?

ניתן דוגמא, נניח ויש לנו חנות שעוני כסף, ואנחנו רוצים להגיע ללקוחות ממוקדים (כמו שהסברנו בשיעור הקודם דרך מנוע החיפוש של גוגל (בחו”ל יש גם אחרים). אנחנו נצטרף לתוכנית הפרסום של גוגל הנקראת אדוורדס וניצור לנו קמפיין שיפרסם את החנות שלנו. אנו נכתוב מודעה, למשל – “שעוני כסף במחירים מעולים, מבצע לתקופת הקיץ, 1,400 ש”ח לשעון יוקרתי לגבר”. לאחר שיצרנו את המודעה שלנו אנו נסביר לגוגל לאיזה מילות מפתח אנחנו רוצים “לחבר” את המודעה שלנו, נגדיר תקציב ונתחיל את הקמפיין.

איך עובד הדירוג בתוצאות החיפוש הממומנות (PPC)?

כולנו יודעים שאנחנו לא חיים בבועה, כך גם במנוע החיפוש אנחנו לא היחידים שמעוניינים לפרסם. הפרסום בגוגל אדוורדס מורכב מכמה משתנים שעובדים במקביל:

  1. מי משלם הכי הרבה – בתוך המערכת של גוגל נעשית (באופן פנימי – לא מוצג למשתמש) מכירה פומבית, מי שמציע את התשלום הגבוה ביותר יקבל את המקום הטוב ביותר.
  2. מי שטוב יותר משלם פחות ונמצא יותר גבוה מהמתחרים שלו – הסעיף הזה נשמע כסותר לסעיף הקודם, אך זה לא המצב. גוגל רוצה לתת לנו תוצאות חיפוש כמה שיותר רלוונטיות למחפשים. תוצאות חיפוש רלוונטיות משמרות את המצב בו “אין מתחרים” לגוגל. הרי בסופו של יום, אם יופיע מנוע חיפוש שידע לתת לגולשים את מה שהם צריכים ביותר דיוק – כנראה שגוגל תיעלם מהמפה לאחר כמה זמן. לכן, גוגל מתעדפת מפרסמים שעובדים בצורה נכונה ומעניקים לגולשים תוצאות רלוונטיות למה שהם מחפשים.

באופן שנשמע הזוי למרבית האנשים, גוגל מעדיפה לקבל פחות כסף (באופן מיידי) אם תוצאות החיפוש יהיו רלוונטיות.

אז מה הם המשתנים שמשפיעים על מיקום תוצאות החיפוש שאינן קשורים לכסף?

  1. איכות המודעה – כמה התוכן שכתוב במודעה מנוסח טוב וכמה קשר יש בינו לבין מה שהגולשים מחפשים
  2. איכות דף הנחיתה – איכות הדף שאליו יגיעו לאחר הלחיצה וכמה הוא קשור ורלוונטי לנושא שהגולשים חיפשו
  3. כמות ההקלקות המשוערת – הנתון החשוב ביותר מבין השלושה, כמה אנשים לוחצים בסופו של דבר על המודעה? ככל שילחצו עליה יותר כך אנחנו נשפר את ציון האיכות של המודעות ומילות החיפוש שלנו – וכמובן נשלם פחות פר קליק

אלו הנתונים הבסיסיים שמשפיעים על המיקום (וגם על העלות פר קליק) של המודעה שלנו. אם אתם עדיין לא מבינים, גוגל מתגמלת אותנו במיקום יותר גבוה ועלות נמוכה יותר פר קליק כי היא רוצה בסופו של דבר שיקליקו יותר על המודעות שלה! מה הכוונה? אם 100 אנשים ביום מחפשים בגוגל “שעוני כסף” ואחוז ההקלקות על המודעות הוא 2% וכל קליק עולה למפרסמים 20 ש”ח אז גוגל תעשה מעט מאוד כסף, לעומת זאת אם אחוז ההקלקות על מודעות יהיה 40% והתשלום פר קליק יהיה 2 ש”ח אז גוגל בסופו של דבר תרוויח הרבה יותר כסף. לכן גוגל מתגמלת אותנו בעלות נמוכה פר קליק, כי היא רוצה שיהיו יותר קליקים במצטבר, ולכן שאנחנו באים לקדם בPPC (לא משנה באיזה פלטפורמה) זה הדבר שאנחנו צריכים להשים מול עיננו דבר ראשון.

ישנם עוד סוגים של פרסום ב PPC בגוגל ובפייסבוק

כולנו מכירים את ה”באנרים” באתרים שונים ברחבי האינטרנט, הם נקראים רשת המדיה של גוגל, שם ניתן לפרסם מודעות (לא רק טקסט) בצורות ואופנים שונים. כך גם בפייסבוק ניתן להקים קמפיין הקלקות (PPC) המאפשר לנו לפרסם מודעות תמונה, טקסט או סרטונים כמודעה לחיצה.

רימרקטינג – מה זה?

כמו שהבנתם לגוגל ופייסבוק יש רשת פרסום רחבה על חלקים נרחבים מהאינטרנט (במיוחד לגוגל) ובחברות האלו הבינו נתון חשוב ביותר, והוא שלקוחות לאו דווקא קונים לאחר חיפוש או כניסה לאתר של המפרסם, לכן הם הקימו את המערכת שנקראת רימרקטינג.  רימרקטינג  פירושו – שיווק מחדש, כלומר עכשיו שאנחנו יודעים שהגולש היה באתר מסויים אנו נתחיל “לעקוב” אחריו עם המודעות שלנו בכדי שהוא יכנס בשנית (ואולי יותר) בכדי לסיים את הרכישה שלו.  מחקרים מראים שמרבית הצרכנים צריכים מפגש של עד 7 פעמים עם אתר או מוצר בכדי לרכוש ממנו, לכן טכניקת השיווק מחדש מעולה מבחינת ביצועים והמרות.

אתר בלי קידום – כמו מכונית ללא גלגלים

בשעה טובה ובמזל טוב, נולד לכם אתר.הוא יפה, הוא מזמין, השקעתם בו הרבה אהבה (וכסף), וכעת יש לכם ציפיות ממנו- שיביא תוצאות.

מנתונים שחברת גוגל פרסמה, עולה כי אתרים הנמצאים במקומות גבוהים בחיפושים בגוגל, מקבלים כ70% מכלל הלקוחות המחפשים רכישה באינטרנט. נתון זה תקף לכל אתר המספק שירותים או מוצרים כלשהם. בניית אתר זה דבר מומלץ וחשוב בעולם הטכנולוגי המתקדם של ימינו, אך אתר בפני עצמו לא משרת את המטרה הרחבה יותר- להביא ערך נוסף לבעליו, בין אם זה חשיפה, פרסום, או השגת לקוחות פוטנציאליים.

ישנם שלושה סוגי קידום עיקריים; קידום אורגני (טבעי), קידום ממומן (הנקרא גם PPC או אדוורדס), וקידום חברתי/ניו-מדיה.

קידום אורגני:

הקידום האורגני הוא הקידום שפועל ע”י אופטימיזציית האתר למנועי חיפוש. במילים פשוטות, הקידום האורגני הופך את האתר ליותר אטרקטיבי בעיניי הפרמטרים המכריעים, שהם מנוע החיפוש של גוגל, והגולשים באתר. תהליך הקידום עובד על כמה מישורים ופועל על פי האלגוריתם של גוגל. מטרתו היא לרצות את גוגל ואת הגולשים באתר, על מנת שגוגל “יקפיצו” את האתר מעלה מעלה. התהליך מתבצע ע”י אופטימיזצייה, עדכון, ורענון של תכני האתר (תוכן תואם קידום/מאמרי קידום), משיכת לקוחות אל האתר ע”י לינקים מנחים, והבאת גולשים דרך רשתות חברתיות (להבדיל מקידום חברתי/ניו- מדיה). הקידום האורגני לוקח זמן (לפעמים זמן רב), ודורש סבלנות, אך תוצאותיו בדר”כ יותר אפקטיביות לטווח הארוך.

קידום ממומן:

הקידום הממומן הן אותן מודעות שאתם נחשפים אליהן בכל חיפוש שאתם עושים. בין אם זה בצד המסך, ובין אם זה בשלושת התוצאות הראשונות המסומנות בצבע. הקידום הממומן בעצם שם אתכם כבר בעמודים הראשונים של גוגל, באופן יחסית מיידי. בקמפיין ממומן הלקוח משלם לפי מספר הקליקים שגולשים “הקליקו” על המודעה שמובילה לאתר שלו. כל קליק עולה סך מסוים של כסף, תלוי במילת החיפוש וברמת התחרות באותו שוק.

קידום חברתי/ניו- מדיה:

קידום חברתי, או ניו מדיה, זה בעצם קידום שמשולב עם פעילות בדף פייסבוק, google+, youtube ועוד. הקמפיין עובד ברשתות החברתיות. מטרתו לעורר עניין בקרב הלקוחות הפוטנציאליים של בעל העסק ברשתות החברתיות, ולפנות אליהם באופן ידידותי ומושך. מומלץ לעסקים המעוניינים לפרסם, ובו בזמן להישאר בקשר עקבי וישיר עם לקוחותיהם ובתקווה לרכישת לקוחות נוספים.

פרסום בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות – איך זה עובד?

כיום למרבית האוכלסיה בישראל ובעולם המערבי יש חשבונות רבים ברשתות חברתיות שונות, ובראשם – פייסבוק (FaceBook). אנו כבעלי עסקים יכולים לנצל את הפלטפורמות השונות בכדי להגיע לביצועים מעולים בתחום הפרסום והשיווק של העסק שלנו ברשת ובכלל.

מה מיוחד בפרסום בפייסבוק?

הפרסום בפייסבוק מאפשר לנו להשיג פרסום ממוקד ללקוחות היעד שלנו, כל זאת בעקבות המעקב המתמיד של פייסבוק על הגולשים. פייסבוק מנתחת את המידע על כל משתמש ומשתמש וכך היא יודעת “לקטלג” את המשתמש לקבוצות, לדוגמא: אדם שיצהיר שהוא מאורס יכנס תחת קטגוריה של “מאורסים”, הדבר יאפשר לנו כמפרסמים לפרסם לו תכנים רלוונטיים ואיכותיים בשבילו כגון: תקליטנים, אולמות אירועים, חליפות לחתן וכן הלאה. את הכח הנפלא הזה אנחנו רותמים לעסק שלכם ועל ידי קמפיינים שונים אנו נגיע לתוצאות ויעדים אותם נגדיר ביחד איתכם.

תהליך השיווק בפייסבוק וברשתות החברתיות מאפשר לנו להגיע לנראות גדולה ותפוצה עצומה של המותג שלכם והקמפיינים שלכם. כמובן שכמו בכל יתר התחומים הפרסומיים שאנו מציעים, גם כאן נעבוד מולכם בשקיפות מלאה תוך מתן דוחו”ת באופן שוטף על הנעשה בקמפיין.

איתמר בן דור

מומחה לקידום אתרים, פיתוח ועוד. עובד כעשור בתחום הקידום השיווק והפיתוח, בעלים ומנכ"ל בחברת endless.