You are currently viewing עדכוני גוגל שכדאי להכיר

עדכוני גוגל שכדאי להכיר

  • מחבר:
  • קטגוריה:SEO

בוודאי כבר שמעתם שגוגל מבצעת המון שינויים בשנה, ואם להאמין למה שהיא אומרת בעצמה, מדובר בלא פחות מ-200 עדכונים כאלו ואחרים שמשפיעים על תוצאות החיפוש שאנחנו רואים.

למרות המספר העצום הזה, רובנו לא שמים לב לרוב המכריע של העדכונים האלו מכיוון שאין להם השפעה מאוד גדולה, בטח שלא על כמות הכניסות לאתר הממוצע. למרות זאת, מדי פעם קורה שעדכון יוצא דופן בהחלט מורגש, גם אם מבחינת מספר האתרים שמושפעים מהעדכון עומד על כמה אחוזים בודדים.

ברגע שעדכון כזה מתגלה, הוא בדרך כלל זוכה לאזכורים רבים בפורומים ובלוגים בנושא קידום אתרים , כמו גם באתרים שעוסקים בחדשות מעולם החיפוש כמו למשל SearchEngine Land.

הנה חמשת העדכונים החשובים ביותר שאתם חייבים להכיר מהשנים האחרונות

עדכון פנדה

אחד העדכונים הוותיקים של גוגל מפברואר 2011. מטרתו של העדכון הייתה להתאים מחדש את תוצאות החיפוש ולזהות טוב יותר אתרים עם תוכן באיכות נמוכה. אלו בדרך כלל היו אתרים עם מעט טקסט בכל עמוד, טקסט שנועד למשוך בעיקר את מנועי החיפוש ותוכן שהועתק מאתרים אחרים.

השינויים בעקבות פנדה הורגשו בחלק מהשפות יותר מאשר באחרות, כתלות ביכולת של גוגל לזהות שינויים בשפה עצמה, אבל גם כתלות ברמת התחרותיות ואחוז הספאם במדינות השונות.

לאחר העדכון המקורי, גוגל שחררה עוד מספר עדכונים שונים, אך כיום פנדה הוא חלק מהאלגוריתם הראשי של מנוע החיפוש. המשמעות בפועל היא שכאשר משנים את התוכן באתר, השינויים עצמם משפיעים על הדירוגים של האתר יחסית מהר ואין כבר צורך לחכות לריענון של הנתונים.

כדאי לקרוא: שימוש בתוכן לטובת קידום אתרים אורגני

עדכון פינגווין

אם עדכון פנדה נועד לזהות ספאם בתוכן, עדכון פינגווין נועד לזהות ספאם שקשור לקישורים ושיטות קידום אגרסיביות אחרות. בשל כך, אתרים שהשתמשו בהרבה קישורים נכנסים באיכות נמוכה בדרך כלל נפגעו. לעדכון זה הייתה השפעה נרחבת יחסית והוא הורגש כמעט בכל הגרסאות המקומיות של גוגל, כולל כאן בישראל.

מכיוון שלא מעט בעלי אתרים ספגו ירידה חדה שפגעה במודל המסחרי שלהם, גוגל הציעה כלי חדש בשם Disavow Links Tools (התרגום המגושם לעברית הוא "כלי ההתנערות מקישורים"). באמצעות כלי זה, היה ניתן להורות לגוגל להתעלם מקישורים מסוימים. למרות זאת, גוגל הדגישה שעדיף קודם כל לנסות ולהסיר את הקישורים האלו באופן ידני.

עדכון פינגווין גם העלה שאלה חשובה מאוד : האם מתחרים של אתר מסוים יכולים לפגוע בו באמצעות יצירת הרבה מאוד קישורי זבל שיפנו אליו?! גוגל טוענת שהדבר כמעט אינו אפשרי, אך חלק מהמקדמים טוענים שבפועל המצב שונה.

Hummingbird (יונק הדבש)

עדכון זה נחשף לציבור בספטמבר 2013 (אך כנראה הופעל עוד קודם לכן) ונועד להפוך את גוגל למדויק יותר בכל מה שקשור לניתוח של שפה טבעית וזיהוי של משפטים שלמים במקום רק מילות מפתח בודדות. בנוסף, הוא התמקד בניתוח של עמודים ספציפיים וכך היה יכול להפנות את הגולשים למקום המדויק באתר בו הם יוכלו למצוא את מה שחיפשו ולא רק לעמודי קטגוריות או עמוד הבית.

בעקבות העדכון, חלק גדול מכותבי התוכן באתרי אינטרנט נדרשו לשנות את אופי הכתיבה שלהם ולהתרכז פחות במילות מפתח ספציפיות או פיזור שלהן במסמך ברווחים שווים ("דחית מילות מפתח). גם ההיררכיה הפנימית באתר הפכה לחשובה יותר, כך שבוני ומעצבי אתרים היו צריכים לחשוב מחדש כיצד יסדרו את הקטגוריות השונות באתר שלהם ואיך יקשרו בין עמוד אחד למשנהו.

בכל אופן, נראה שמידת ההשפעה של יונק הדבש משתנה לפי היכולת של גוגל לנתח שפות שונות, כך שלא ממש ברור עד כמה הוא השפיע על התוצאות בגוגל ישראל.

Pigeon ("עדכון היונה")

עדכון היונה הופעל בחודש יולי 2014 ומטרתו הייתה לאזן מחדש את התוצאות המקומיות בגוגל ולתת לעסקים מקומיים יותר חשיפה.  בין היתר, העדכון שילב בתוצאות המקומיות הרבה מאוד סיגנלים של ניתוח התוצאות הרגילות בגוגל אשר הוכיחו את עצמם במשך שנים.

בפועל, העדכון לא תמיד היה בעל תוצאות חיוביות ולא מעט בעלי עסקים התלוננו שהוא מזהה אותם בטעות ביחד עם מתחרים שנמצאים קרוב אליהם, ולכן הם למעשה נעלמו מתוצאות החיפוש.

מאז העדכון הראשוני, גוגל ביצעה מספר שינויים נוספים שנועדו לאזן שוב את האלגוריתם, אבל כנראה שעדיין רב הנסתר על הגלוי בכל מה שקשור אליו.

בארץ החשיפה של העסקים המקומיים אף פעם לא הייתה חזקה במיוחד (למרות שהמצב בהחלט השתפר בשנה האחרונה), ולכן העדכון לא ממש הורגש כאן, בטח שלא ב-2014…

עדכון RankBrain

גוגל בעצמה מודה שעדכון ראנקבריין הוא אחד העדכונים החשובים ביותר אי פעם ומשפיע על כלל התוצאות בגוגל. למעשה מדובר בשיפור של אלגוריתם יונק הדבש אשר נועד להעניק לגוגל לא רק יותר יכולות סמנטיות, אלא גם יכולת של לימוד מכונה ואינטליגנציה מלאכותית.

העדכון הוכרז רשמית ב-2015 ונכון להיום נחשב לעדכון המשמעותי ביותר של גוגל מאז. אם בהתחלה הוא השפיעה רק על 10% או 15% מהתוצאות, כיום הוא משפיע על כל אחת מן השאילתות.

ניתן להעריך כי ראנקבריין נעזר בין היתר במאגר הנתונים הגדול של גוגל לגבי מושגים שונים הנקרא Knowledge Graph  בזכותו אתם רואים את פאנל המידע של גוגל בתוצאות החיפוש.